"Gewoon" - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van L&L - WaarBenJij.nu "Gewoon" - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van L&L - WaarBenJij.nu

"Gewoon"

Door: Leroy en Lucie

Blijf op de hoogte en volg L&L

18 Maart 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Hoi allemaal,
Het is eventjes geleden, maar hierbij weer een update! Inmiddels zijn we al door Cambodja getrokken en zijn we sinds 14-3 in Vietnam. Deze blog wijden wij aan de gewoontes in Azië die voor ons voorheen niet heel gewoon waren. Dus... Wat vinden wij na Thailand (noord), Laos en Cambodja "gewoon"?
- Tempels, tempels, tempels
- Warm, warmer, heet, nog heter, airco please!
- Eten met lepel en vork of met stokjes
- Niet gelijktijdig gerechten krijgen (gewoon alvast beginnen want anders is het eten alweer koud)
- Niet meer dan €2 voor eten betalen
- Bier voor minder dan €1 (maar ze smaken niet zo lekker en zit weinig alcohol in)
- Mc Donalds of Burger King is te duur
- Wc papier niet in het toilet deponeren (maar in prullenbak ernaast)
- De 'bum gun' gebruiken xD
- Natte vloer in badkamer van hotel (wordt tevens als schoon gezien)
- Om de 5 meter aangesproken worden of dat je een tuk tuk wilt
- Toeterend verkeer om werkelijk waar alles. Volgens ons zijn dit de meest voorkomende gedachtes: "Let op! Ik kom eraan!" "Heb je me gezien?" "Weet je het zeker?" "Weet je het heel zeker?" "Toch nog maar een keer toeteren voor de zekerheid dan maar" "Volgens mij wil je oversteken, maar ik kom eraan!" "Jow, ik neem voorrang!" "Fucker, kijk uit!" "Geen idee waarom ik toeter"
- Weinig tot geen verkeersregels (of zijn die er wel en houden mensen zich er niet aan?)
- Voorrang nemen ipv voorrang krijgen
- Oversteken is een sport
- 4 personen op de scooter is best normaal
- Koeien op de weg
- Loslopende honden en kippen (honden aan de lijn vinden we voortaan gek)
- Gekko's op de muur en het plafond
- Vrijwel overal afval langs de weg (er zijn vrijwel geen prullenbakken en als ze er al zijn dan puilen ze uit van t afval.....)
- Engels praten
- Slecht geschreven Engelse woorden op reclame borden, menukaarten en informatieborden
- Tegen random mensen praten en hiermee vervolgens dagen mee optrekken
- Lucie's naam kunnen ze niet normaal uitspreken
- Lang reizen (6 uur reizen met de bus? Prima!)
- 6 uur reizen? Tel er maar 1 of 2 uur bij op
- Om 8.00 uur vetrekken? Nee hoor, denk maar aan 8.30-9.00 uur
- Restaurants met enorm veel of juist erg weinig personeel
- Stroom uitval
- Rijbewijs? Niet nodig
- Verzekeringen bestaan niet
- Weten dat je als een wandelende geldboom wordt gezien (en zo regelmatig ook behandeld wordt)
- Bedelende mensen negeren
- Weten dat je overal te veel voor betaald
- Op tijd naar bed (ivm vermoeidheid) en voor 7.00 uur al meerdere keren wakker worden
- Vriendelijke mensen vinden wij gewoon, maar niet zoals hier. Soms voel je je zelfs schuldig

Zoals al verteld zijn we sinds 14-3 in Vietnam, en dit is al een wereld van verschil. Weinig afval, groenere omgeving, koelere temperaturen, meer westerse invloeden en zelfs het verkeer lijkt (een beetje) meer geordend! Tevens zijn de mensen hier nòg aardiger en hebben we zelfs een excuses gekregen voor het feit dat ze 15 minuten te laat waren met de bus. We zijn benieuwd wat Vietnam ons nog meer gaat brengen!

• 18 Maart 2016 - 16:58

Bartjuh:

The Bum-Gun, pew pew!

• 18 Maart 2016 - 21:43

A.H.P.Bach:

Hallo jongelui, erg leuk om jullie tweede reisverslag te mogen ontvangen met jullie ervaringen over jullie reis door Laos en Cambodja hetgeen kennelijk een andere ervaring met zich heeft meegebracht dan jjullie reis door Thailand.Nu jullie in Vietnam zijn zullen jullie ongetwijfeld het verschil intuusen wel hebben gemerkt'
    De Amerikanen hebben hier ook enige civilisatie achter gelaten na het beeindigen van de oorlog in dat land. Het was leuk om vandaag telefonisch kontakt gehad te hebben. Na de vette hap zijn we nu weer thuis en hebben wij jullie verslag kunnen lezen.
    Hartelijke groeten aan jullie beiden.
    Oma en Opa

• 19 Maart 2016 - 19:06

De Goorwalletjes:

zo te lezen brengt dit heeeeel veeeel invloed op jullie kijk op het leven. mooi en apart.

L&L

Welkom op het profiel van L&L!! Wij gaan samen vanaf 14 februari 2016 voor ongeveer 5 maanden door Zuid-Oost Azië reizen, te beginnen in Bangkok (Thailand). Wij vervolgen onze reis van Bangkok naar: - Noord-Thailand - Laos - Cambodja - Vietnam - terug vliegen naar Bangkok - Zuid-Thailand - Maleisië - Singapore - en tot slot Indonesië Op deze pagina zullen wij het thuisfront op de hoogte houden van onze (wilde) avonturen. Groetjes L&L

Actief sinds 21 Jan. 2016