5x vervoer door Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van L&L - WaarBenJij.nu 5x vervoer door Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van L&L - WaarBenJij.nu

5x vervoer door Laos

Door: Leroy

Blijf op de hoogte en volg L&L

05 Maart 2016 | Laos, Don Det Tok

Het is nu 5 maart 8:45 uur, ik (Leroy) lig al 1.5 uur in m'n hangmat uit te kijken op de delta van de Mekong rivier in Don Det. Er loopt hier vanalles rond, kippen, eendjes, honden, katten, varkens, vlinders en waterbuffels. De afgelopen 10 dagen zijn we dus in rap tempo van noord naar zuid Laos getrokken. Laos heeft prachtige natuur, vooral de watervallen in Luang Prabang, het uitzicht in Vang Vieng en hier in Don Det doen het ehm.
Zoals de titel al zegt: 5x vervoer door Laos, hebben we (soort van) 5 verschillende vervoersmiddelen genomen onderweg van noord naar zuid welke allen iets typerends hebben.
Nummer 1 was de slowboat vanaf Thailand naar Luang Prabang gedurende 2 dagen. Via de Mekong vaarden we tussen de gebergten en kwamen we langs afgelegen dorpjes en voornamelijk hele hoge bergen. Op de boot was het enorm koud waardoor iedereen wat stil was. Onderweg werden er verschillende stops gemaakt om mensen bij dorpjes af te zetten en hierbij kwamen locale kinderen kijken wat er nog meer van de boot af kwam dan alleen de local. De slowboat is HET vervoersmiddel in dit gedeelte van het land. Er wordt vanalles vervoerd, zo ook bijvoorbeeld een scooter. We zaten (in verhouding) best comfortabel aan boord aangezien we op oudere autostoelen zaten die los in de boot zijn gezet (andere boten hadden namelijk houten planken, haha dan zijn 2 dagen geen pretje). Na 2 dagen in de kou te hebben gezeten waren we aangekomen in Luang Prabang. Hier zet de boot je trouwens niet in het centrum af maar 5 km ervoor zodat je genoodzaakt bent een tuk tuk te nemen, dit soort trucjes doen ze hier regelmatig.
Nummer 2 was de bus naar Vang Vieng welke we 's avonds namen. De geplande tijd om te vertrekken was 17:00 uur maar werd uiteindelijk 18:30 uur (ik houd zoveel van de NS haha). Eenmaal rijdende stopt de bus na 5 minuten en komt er een local de bus binnen, welke beneden bij de koffers en tassen gaat liggen....... Lucie en ik zitten bij de trap en hebben zo uitzicht op een gedeelte van de bagage. Het is echter donker dus je ziet 0.0 van wat daar beneden gebeurt. Het is een bekend gegeven dat er locals bij de bagage kruipen om er dingen uit te stelen dus het was nogal verdacht. Lucie en ik hebben trouwens als enigste een flightbag (soort vuilniszak die alles afsluit) om onze backpacks dus wij zijn safe. Gaandeweg richting Vang Vieng rijden we door de bergen en hoor je geregeld de remmen piepen, ze doen hier trouwens niet aan een vangrail en t is volgens mij de uitdaging om zo dicht mogelijk langs de afgrond te rijden dus was best spannend haha. Vanaf 22.00 uur horen we geregeld ritsen open gaan in het ruim. Ik ben enkele keren gaan kijken met m'n lamp mr dan liggen de locale (dr is er nog een bijgekomen) "gewoon" te slapen. Wat doe je eraan? Een pluspunt van deze trip was de heldere sterrenlicht wanneer we naar buiten keken. Om 2 uur in de nacht zijn we aangekomen en vonden we snel een guesthouse, rust.
Na 3 dagen Vang Vieng (waar we door het tuben op de Mekong goed verkleurd zijn (Leroy voornamelijk verbrand) en waar een fles lokale whiskey trouwens €1.70 kost), vertrokken we met vervoersmiddel nummer 3 de VIP bus (soort van bestel busje) naar Vientiane. Dit zat echt prima, wel veel gaten in de "snelweg" van Laos dus stil zitten zat er niet bij, op sommige momenten vlogen we zelfs allemaal 10cm uit onze stoel). We kwamen in gesprek met een jongen uit de UK die sterrenkunde studeerde. Dit was een enorm interessant gesprek over oa de zwaartekracht golven die recent zijn ontdekt, maar ook het onderwerp rugby mocht niet ontbreken.
Eenmaal in Vientiane hadden we het guesthouse net zo snel weer gecancelled als dat we het geboekt hadden, er was namelijk echt niets te beleven dus het was tijd voor vervoersmiddel 4: de nachtbus. Kort samengevat: geweldig, beter geslapen dan verwacht en om 6 uur 's ochtends konden we Pakse gaan verkennen. Dus hebben we even door Pakse gecrossed met de scooter, verzekeringen doen ze hier trouwens niet aan in Laos (dus wij als oververzekerde NL'ers waren hier heel blij mee.... haha). Na deze dag hadden we Pakse ook wel weer gezien en de volgende dag was het tijd voor het lokale vervoersmiddel, nummer 5 de verbouwde pickup truck.
Ik probeer deze zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven want het is een attractie op zich. De rit zou zo'n 3 uur moeten duren dus je verwacht een beetje een afgetrapte bus waar je nog wel fatsoenlijk in kunt zitten. Wanneer we aankwamen zagen we dat t een pickup truck was waar we al vaker in hebben gezeten. Echter zaten hier al 18 personen in de laadbak (met bankjes en dak overigens) maar in het Laos woordenboek komt het woordje "vol" en "past niet" niet in voor. Dus wij konden er gemakkelijk bij, tassen op het dak gebonden, zitten op de houten bankjes en zakken met rijst. Dan word de auto gestart en komt dr een dikke zwarte roetwolk uit de truck waar Green Peace een hartverzakking van krijgt. We hebben onderhand de halve weg in stealth mode gereden met die roetwolk achter ons aan... -> levensverwachting -4 jaar. In de wagen wordt er gepraat met backpackers en locals. Veel locals kauwen op een soort tabak waar je tanden rood/zwart van worden en aangezien hier glimlachen naar elkaar beleefd is leverde dit mooie plaatjes op. Onderweg wordt er nog vanalles en iedereen opgepikt waardoor we met een maximum van 27 achterin en 3 voorin gemakkelijk met 30 in zo'n wagen kunnen haha. Zo wordt dr een oudere vrouw in de wagen getild welke denk ik tussen de 80-90 jaar oud is en een oudere man met een kip komt er ook gezellig bij zitten, de hele wagen puilt uit haha. Onderweg wordt het eten gedeeld onder de passagiers en als er geplast moet worden stoppen we even langs de weg. Als er een kind moet plassen wordt deze door een gat in de wagen naar buiten gegeven om te plassen en zo wordt deze ook weer herenigd met papa en mama. Ow ja gedurende de rit is het gemiddeld 37 graden dus de auto is ook toe aan verkoeling. Koelvloeistof? Nee gewoon overal stoppen en nieuw koud water erin gooien haha. En als de truck er mee ophoudt dan duwen we deze toch gewoon eventjes aan? We zijn ook langs de MC drive van Laos gereden. De Laos MC drive is een dorpje in the middle of nowhere waar we stoppen en er ongeveer 15 MC Laos medewerkers (de vrouwen van het dorp) ons eten proberen te verkopen. De Kip, rijst en vruchten worden naar binnen gestoken en er wordt veel gelachen. Owja het geweldigste wat we langs de weg (welke trouwens gebruikt wordt als vuilnisbak omdat iedereen echt alles naar buiten gooit) hebben gezien was het tankstation. Dit iets wat westerse tankstation ziet er uit net zoals in Nederland met een mooie stikker: niet roken. In Laos taal betekend dit niet dat je er niet mag bbqen, 3 meter van de pomp af..... werkelijk waar. Mrjah na 4 uur zijn we aangekomen op plaats van bestemming en een nieuw avontuur kan weer beginnen.

• 05 Maart 2016 - 17:18

Christl En Harris:

zo is reizen wel heeeeel vermoeiend en eerlijk.........ik doe het hier al in mijn broek, hahahaha. maar, het zijn wel prachtige ervaringen. LEUK!

• 05 Maart 2016 - 18:03

Ellis:

Wat een heerlijk verhaal haha! Geweldig!!!

• 06 Maart 2016 - 10:30

Will:

Ha LenL,

Topverslag, mooi om te lezen en we beleven het ook (een beetje) mee. Goede reis en blijf schrijven!

Groeten,
    Angelique en Will

P.s. Inloggen lukt me niet, ik had wel een account aangemaakt. Ik zou graag wat foto's zien. Ik probeer het nog wel een keer.

• 06 Maart 2016 - 10:33

Will:

Aha, nog een sgoed gekeken en de foto's gevonden. Leuk!

• 06 Maart 2016 - 19:50

Christy:

geweldig verhaal, ik heb hier hardop zitten lachen haha. geniet er van daar zo!
    en ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag.