Laos here we come! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van L&L - WaarBenJij.nu Laos here we come! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van L&L - WaarBenJij.nu

Laos here we come!

Door: Leroy en Lucie

Blijf op de hoogte en volg L&L

27 Februari 2016 | Laos, Luang Prabang

Vandaag (26 februari) zitten we voor de 2de dag op de slowboot over de Mekong rivier in Laos. Gisteren hebben we Thailand achter ons gelaten, waar we echt een leuke tijd hebben gehad. Sinds de laatste blog zijn we nog drie dagen in Chiang Mai gebleven. In dit stadje voelden we ons meer "thuis" dan in het massale Bangkok. Wellicht komt het door de thaise versie van de frikandel speciaal die we in een thais/nederlands restaurant hebben gegeten, wat trouwens ook een gezellig tentje was. In Chiang Mai hebben we ook een tijdje met een monnik en een boeddhistische Engelsman (die zich binnenkort als monnik wil aanmelden) gepraat. Nabij een tempel is hier een speciaal plekje voor monniken om met buitenlanders te praten om zo Engels te leren spreken. Het was een heel leuk en leerzaam gesprek, terwijl het gesprek vorderde schoven ook andere toeristen aan om deel te nemen aan het gesprek. Iedereen stelde vragen waardoor we meer over het boeddhisme te weten zijn gekomen. Zoals: boedhha is geen god, maar een Indische prins; als je volgens het boeddhisme leeft moet je je aan 5 regels houden, een "basis" monnik aan 10 en een "opper" monnik aan meer dan 200 regels (een vrouwelijke monnik (ja die bestaan ook!) zelfs meer dan 300 regels!). Na het gesprek is ons respect naar het boeddhisme en daarmee direct ook de monnik enorm toegenomen. Ik (Leroy) heb ook direct 2 foto's verwijderd welke als beledigend kunnen worden ervaren door het boeddhisme, haha oops.
We zijn ook naar de hoogste berg van Thailand geweest, wat alle moeite (veel geld + tijd) eigenlijk niet eens waard was. Maar hee, hier leren we ook weer van!
Vervolgens naar Chiang Rai, wat niet veel te zien geeft op de witte tempel na. Deze witte tempel is namelijk ontzettend indrukwekkend! Binnenin zie je in het modern het slechte versus het goede afgebeeld. De moderne wereld met diens slechte invloeden is bv: aanslag world trade center, bush, bin laden, maar ook films als de matrix, superman en zelfs de minions staan afgebeeld. Het goede is als vanzelfsprekend boedhha (wat verlicht persoon betekend). In de tuinen waren een aantal schoolkinderen (ong 8 jaar oud) die de toeristen vragen moesten gaan stellen. Wij zijn 3x aangesproken en Leroy maakte het ze moeilijk door vragen terug te stellen. Ze luisterde ook niet echt naar je antwoord, hun:"Where do you come from?" Leroy:"what do you think?" En ze stelde de volgende vraag al, hahah! Super leuk! Vervolgens ook nog de ontwerper van de witte tempel gezien, Leroy vond dit helemaal geweldig! Ontwerper spreekt met aantal mensen in het thais, Leroy gaat er bij staan en luistert aandachtig... xD (even voor de duidelijkheid: wij verstaan en spreken totaal geen thais :P). Ik (Lucie) heb zelfs een foto gemaakt van het ontzettend blije gezicht van Leroy :P
Vervolgens naar Chang Khong om daar in een mooi guesthouse (veel groen en zelfs zwembad) te overnachten om de volgende dag over te steken naar Laos. In Chang Khong is niets te doen behalve 1 vette bar waar we binnen 30 minuten 3 gratis shots zelfgemaakte tequila kregen. Om 20:30 uur was t dus al tijd om te gaan haha. Toen we in bed lagen klopten de 2 belgen aan om nog een biertje te doen. Wat wij natuurlijk heel onbeleefd vonden om af te slaan..... Dus t was nog een gezelligere avond geworden. En nu zijn we dus op de 2e dag van de slowboat die ons van de grens naar Luang Prabang brengt. De laatste 3 dagen is het bewolkt en met de wind erbij is het zelfs koud! Tevens hebben we de laatste dagen hele leuke mensen ontmoet. Inmiddels zijn we met 8 personen, de 2 Belgen, 1 Canadees, 1 Indo en een Duitser welke samen in Australië wonen en een Amerikaan uit Washington. Bij t pinnen bij de grens waren we trouwens onze pinpas vergeten uit de automaat te halen haha, we waren gefacineerd door t nieuwe geld.. Maar! We hebben de pinpas weer terug! :D
Tot slot: toen we gisteren met de boot in het dorp aankwamen vloog de elektriciteitskabel in de fik (2 keer zelfs). En later die avond was ook overal de stroom voor zo'n 20minuten uitgevallen, lekker donker en geeft ook wel een leuke sfeer!
Tot zover onze update. Groetjes en tot de volgende keer!

• 29 Februari 2016 - 20:56

Valerie En Caspar:

Hee Leroy en Lucie,

Ik (Valerie) liet het aan ons pa lezen en die zei: "Typisch iets voor hun". Haha hoe kun je nu je pinpas vergeten:P. Maar goed gelukkig hebben jullie hem nog. Geniet van Laos en hopelijk lezen we binnenkort weer meer.

Liefs,
    Caspar en Valerie

• 01 Maart 2016 - 09:52

Christl:

Kort en krachtig.. ..het is niet alleen niet saai maar ook nog mooi. Woehaaaa